"Bij scouting kan bijna alles. Ik ben verpleegkundige, maar hier organiseer ik een kamp voor 120 mensen. Dat is leuk!" Elzemiek, vrijwilliger

Lelievletten

In oktober 1988 werd de Caspar di Roblesgroep opgericht. Begin 1989 werd lelievlet 392 overgenomen van waterscoutinggroep Greate Pier uit Sneek. Deze vaart nog steeds bij ons rond als 'Caspar di Mare', ook herkenbaar aan een geel randje. Een tweede vlet, 'geleased' uit de botenpool van Scouting Nederland, ging een jaar later naar een nieuwe huurder in Kampen.

In 1992 bouwde de Vakopleiding Scheepsbouw Harlingen onder leiding van Yde Bruinsma een nieuwe lelievlet voor ons. Een superkrappe bouwtijd, maar toch een tijdige levering - vandaar 'Caspar di Turbo' (rood). De VSH bouwde als eindexamenproject ook de 'Caspar di Dina' (paars). Dina van der Plaats was de eerste vijf jaar de onvervaarde voorzitter van de groep, en daarna 'gewoon' bestuurslid. Ze overleed in juni 1995. Een maand later doopte haar dochter Moniek de nieuwe vlet.

Na het afscheid van 'di Blubblub' en 'di Pronto' kochten we in 2016 een gave vlet in Leimuiden. Nummer 1393 werd in 2005 gebouwd tijdens 'Vletten op de Maas', een samenwerkingsproject van de Stichting Nederland Maritiem Land en 10 VMBO-techniekscholen. De toenmalige oranje kleur van de vlet bleef bewaard in het merkrandje en de naam: 'Caspar di Ranja'.

Onze nieuwste aanwinst is de 'Boreas' van Scouting Katwijk, daar liefkozend ook 'duikboot' genoemd vanwege zijn lage punt. Met deze vlet uit 1970 sleepten de Katwijkse Zeeverkenners flink wat prijzen in de wacht. Bij ons vaart-ie rond met een blauw randje en nummer 533 in de spiegel geslagen.

Motorvletten

We leerden in de beginjaren veel. Bijvoorbeeld dat de afgedankte buitenboordmotoren die wij toegeschoven kregen, ermee ophouden zodra ze een scoutingbloes zien. Zo vielen veel kampen vóór de bocht in de Rozengracht alweer stil. De aanwinst die deze ellende in 1996 deed vergeten kreeg de naam 'Caspar di Namisch'. Ook deze motorvlet was weer een uitdaging voor de Vakopleiding Scheepsbouw. 

In 2018 voer 'di Hermes' onze groep binnen. Dit strak gelakte bootje is rond 2008 nieuw gebouwd door de eerste eigenaar. Die kreeg de smaak te pakken en bouwde direct een grotere boot, waarna deze degelijke vlet 8 jaar in een loods op ons stond te wachten. Na de doop door niemand minder dan Máxima assisteert hij nu bij onze zeilopkomsten en kampen.

Onderhoud

Deze vrijwilligers onderhouden onze motorvletten:

Bart

Beheer DiNamisch

Michel

Beheer di Hermes

Vergane glorie

Naast avonturen met kleinere polyester bootjes deden we ook een aantal schepen van de hand die (oud-)leden vast nog met plezier eens opgraven uit hun geheugen:

Van scouting Lemmer kochten we in februari 1990 een tweede lelievlet en een schippersvletje. De eerste noemden we 'Caspar di Pronto' (blauw randje). Stichting de Opstap in Leeuwarden bouwde deze vlet en die naam zegt het al: 't is een kwestie van oefenen daar. De zwabberende lijnen van de Pronto lieten dat fraai zien… In 2015 was de vlet in zo'n erbarmelijke staat, dat een nieuwe goedkoper was dan repareren. 

Eind 1990 kwam de 'Terror' van de Zuiderkruisgroep uit Hilversum naar Harlingen; in 1965 als nieuwe vlet door hen gekocht. Door een doorgeroeste zwaardkast zonk de vlet al snel ('terror'...). Na reparatie kwam-ie bij ons als 'Caspar di Blubblub' (groen) in de vaart.

In de Bolswardervaart bij Oosthem, waar ons latere wachtschip 'Antonius' lag afgemeerd, lag ook een motorbootje. Het tuftuf-motortje (6 pk Yanmar) en de belofte van een Wilde Vaarder het ding te verbouwen tot tweede slepertje maakten dat de leiding het privé kocht. In een schuur in Pietersbierum werd er lang en noest aan gewerkt, en in juni 1998 werd de sleper gedoopt als 'Hakkepuf'. In 2000 werd de Hakkepuf aan de groep geschonken. In 2018 moest er zoveel aan het bootje gebeuren dat we hem met pijn in ons hart verkochten aan een liefhebber.