"Ik ken de Waterscouts als fijne Harlinger vereniging vol leuke, sportieve, leerzame en energievolle activiteiten waar leden kunnen zijn wie ze zijn en waar iedereen welkom is." Stijn, jongerenwerker gemeente Harlingen

Lelievletten

Sinds de start van onze groep in 1988 hadden we 7 Lelievletten in bezit, waarvan vijf nog steeds bij ons rondvaren:

Begin 1989 namen we Lelievlet 392 over van waterscoutinggroep Greate Pier uit Sneek. Onze 'Caspar di Mare' is ook herkenbaar aan een geel randje.

De Vakopleiding Scheepsbouw Harlingen (VSH) bouwde in 1992 onder leiding van Yde Bruinsma als eindexamenproject de 'Caspar di Turbo' (rood randje). Een superkrappe bouwtijd en toch op tijd geleverd - vandaar de naam.

Dina van der Plaats was de eerste vijf jaar de onvervaarde voorzitter van onze groep. Ze overleed in juni 1995. Een maand later doopte haar dochter Moniek de nieuwe vlet 'Caspar di Dina' (paars), eveneens gebouwd door de VSH. 

In 2016 kochten we in Leimuiden vlet 1393, in 2005 nieuw gebouwd tijdens het project 'Vletten op de Maas' van 10 VMBO-techniekscholen en de Stichting Nederland Maritiem Land. De oranje kleur van toen bleef bewaard in het merkrandje en de naam: 'Caspar di Ranja'.

Van een particulier kochten we in 2019 vlet 533, bouwjaar 1970. Met deze 'Boreas' (vanwege zijn lage punt ook wel liefkozend 'de duikboot' genoemd) wonnen de Katwijkse Zeeverkenners ooit heel wat prijzen. Bij ons vaart-ie nog naamloos rond met een blauw randje.

Motorvletten

In de beginjaren vielen veel kampen, snel nadat we van wal waren gestoken, alweer stil. Dan hielden onze buitenboordmotoren (afgedankte, van gulle gevers) er namelijk mee op. In 1996 maakte de 'Caspar di Namisch' een eind aan dit scoutingleed. De bouw was weer een mooie uitdaging voor de Vakopleiding Scheepsbouw. 

De mannen die rond 2008 de 'di Hermes' bouwden begonnen direct daarna aan een tweede, grotere versie. Onze strak gelakte schoonheid belandde in een loods, tot wij haar in 2018 ontdekten. Na de doop door niemand minder dan Máxima vaart ze nu lekker rond in het ruime sop.

Onderhoud

Deze vrijwilligers onderhouden onze motorvletten:

Bart

Beheer DiNamisch

Michel

Beheer di Hermes

Wachtschip

Voorjaar 2021 begonnen we aan een groots nieuw avontuur: een wachtschip met de toepasselijke naam di Adventure. Ze was tientallen jaren in Zeeland in gebruik als sportvissersschip en bevaart nu dus de Friese meren. Di Adventure meet 27,85 x 4,50m en er staat een DAF615 in. 

Di Adventure kwam er dankzij eigen acties, fondsen, overheidssubsidies, een Club van 100, een crowdfundingsactie en een enorme hoop zelfwerkzaamheid. Een Scheepscommissie beheert het schip en onze nieuwe Wachtschipstam helpt bij het (ver)varen van het schip en bij het onderhoud ervan.

Vergane glorie

In de loop der jaren kwamen en gingen er allerlei schepen die (oud-)leden zich vast nog met plezier herinneren:

Onze groep startte met een geweldige 'bruidsschat' vanuit de Landelijke Admiraliteit: een overnaadse zeilsloep, die we 'Caspar' doopten. Vooral de wilde vaart beleefde er mooie tijden mee, tot het onderhoud teveel werd. Toen de groep slonk en ook financieel in zwaar weer kwam is de Caspar, met bezwaard gemoed, als roeisloep verkocht.

In 1989 huurden we een tweede vlet uit de botenpool van Scouting Nederland. Een jaar later schoof die alweer door naar een nieuwe huurder in Kampen.

Van Scouting Lemmer kochten we in februari 1990 een tweede lelievlet en een schippersvletje. De lelievlet, gebouwd door Stichting de Opstap in Leeuwarden, noemden we 'Caspar di Pronto'. Kenmerken: zwabberende lijnen en een blauw randje. In 2015 was repareren geen optie meer. Het naamloze schippersvletje was toen allang van het toneel verdwenen.

Eind 1990 kwam de 'Terror' van de Zuiderkruisgroep uit Hilversum naar Harlingen; in 1965 als nieuwe vlet door hen gekocht. Door een doorgeroeste zwaardkast zonk de vlet al snel ('terror'...). Na reparatie kwam-ie bij ons als 'Caspar di Blubblub' (groen) in de vaart. We gaan nog eens opzoeken waar de Blubblub uiteindelijk is gebleven.

Eind jaren '90 vonden we in de Bolswardervaart bij Oosthem ons latere wachtschip 'Antonius'. Zo'n schip is fantastisch, maar het onderhoud ervan was wel een dingetje. En toen de groep ook nog hard achteruit boerde moesten we - veel te snel - alweer afscheid nemen.

Het motorbootje dat ernaast lag, met een fijn 6 pk Yanmar tuftuf-motortje, werd gekocht door de leiding en door een wildevaarder verbouwd. In 2000 kreeg de groep het slepertje, dat in juni 1998 'Hakkepuf' werd gedoopt, cadeau. In 2018 werd ze wegens al teveel groot onderhoud, en met pijn in het hart, verkocht aan een liefhebber.

Er zijn ook avonturen beleefd met polyester scheepjes zoals de Pink Panther. Deze BM'er werd rond 1996 door twee wildevaarders van de bodem van de Oudegaaster Brekken geborgen en door hen als project opgeknapt. Daarna is er onder andere vanaf Almere via de randmeren en de Weerribben mee naar Harlingen gezeild. Rond 2010-2015 beschikten we ook over twee kajuitzeiljachtjes: de Domp en de Iris.